–Εχει κυκλοφορήσει ευρέως ότι στα μεγάλα Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα θα γίνονται και στη νέα σεζόν τα παιχνίδια κεκλεισμένων των θυρών. Βέβαια εκεί οι ομάδες εισπράττουν πολλά από τα τηλεοπτικά. Στην Ελλάδα μπορούν μόνο από τα τηλεοπτικά οι ομάδες να επιβιώσουν;
«Σίγουρα τα έσοδα που έχουν ομάδες στα μεγάλα Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα από τηλεοπτικά δικαιώματα είναι μη συγκρίσιμα με τα έσοδα των Ελληνικών ομάδων. Σύμφωνα με την οικονομική έκθεση της UEFA (2018) στην Premier Leaque (Αγγλία), τα τηλεοπτικά έσοδα ήταν το 53% των συνολικών εσόδων των ομάδων. Την ίδια ποδοσφαιρική χρονιά στην Γερμανία τα τηλεοπτικά έσοδα ήταν 34% των συνολικών εσόδων, στην Ισπανία το 42% , στην Ιταλία το 47% και στην Γαλλία το 37%.
Στην Ελλάδα και στη Superleaque 1 τα τηλεοπτικά έσοδα ανέρχονται στο 18% των συνολικών εσόδων των ομάδων σύμφωνα με την ετήσια οικονομική έκθεση της UEFA. Τα συνολικά τηλεοπτικά έσοδα για όλες τις ομάδες το 2018 ήταν 25.000.000 ευρώ. Μέσος όρος για τηλεοπτικό συμβόλαιο ομάδας είναι περίπου 1.500.000 ευρώ. Ο μέσος όρος είναι λογικό να επηρεάζεται από ακραίες τιμές όπως τα τηλεοπτικά έσοδα του Ολυμπιακού και του ΠΑΟΚ. Ταυτόχρονα αυτές οι δύο ομάδες έχουν αρκετά έσοδα από πωλήσεις ποδοσφαιριστών ή από εισιτήρια διαρκείας ή από άλλα εμπορικά έσοδα.
Στη Superleaque 1 οι μικρομεσαίες ομάδες έχουν έσοδα από εισιτήρια 300.000 έως 500.000 ευρώ. Εσοδα από χορηγίες και διαφημίσεις από 500.000 έως 1.000.000 ευρώ. Συνεπώς τα τηλεοπτικά θα αποτελέσουν τον κύριο παράγοντα εσόδων. Οι προϋπολογισμοί όμως των μικρομεσαίων ομάδων της κατηγορίας περιλαμβάνουν έξοδα τουλάχιστον 2.500.000-3.000.000 ευρώ. Αρα αν υποθέσουμε ότι θα μειωθούν κατά πολύ τα έσοδα από τα εισιτήρια και λιγότερο από χορηγίες θα υπάρχει σοβαρό οικονομικό πρόβλημα στις ομάδες. Οι ομάδες ενδεχομένως να αναγκαστούν να μειώσουν τους προϋπολογισμούς τους.
Στη Superleaque 2 τα έσοδα από εισιτήρια, χορηγίες και τηλεοπτικά είναι σαφώς λιγότερα. Τα τηλεοπτικά έσοδα για τις περισσότερες ομάδες της κατηγορίας την τρέχουσα σεζόν 2019-2020 ήταν περίπου 400.000 ευρώ. Αν υποθέσουμε ότι τα έσοδα από εισιτήρια και χορηγίες θα μειωθούν, τότε είτε τα ίδια κεφάλαια των επιχειρηματιών θα πρέπει να αυξηθούν είτε θα παρατηρήσουμε μειωμένους προϋπολογισμούς. Η αύξηση των ιδίων κεφαλαίων δεν θα αποτελέσει τη συνήθη απόφαση.
Θα πρέπει να δούμε και τι θα γίνει με το τηλεοπτικό συμβόλαιο των ομάδων της κατηγορίας για την νέα σεζόν. Τα προηγούμενα χρόνια τα τηλεοπτικά έσοδα ανά ομάδα ήταν περίπου 80.000-90.000 ευρώ. Πιθανό πρόβλημα που θα υπάρχει με τη ραγδαία μείωση των εσόδων είναι ο κίνδυνος να εμφανιστούν περιπτώσεις ακραίου στοιχηματισμού».
-Την Ελληνική κοινωνία πόσο θα την επηρεάσει σε οικονομικό επίπεδο το φαινόμενο του «μένουμε σπίτι», που μεταφράζεται σε σημαντική ύφεση;
«Η κρίση είναι Παγκόσμια αλλά οι συνέπειες σε μία ευάλωτη οικονομία όπως της Ελλάδας θα είναι τεράστιες. Οι απολύσεις έχουν ήδη ξεπεράσει τις 40.000. Η ύφεση μπορεί να αγγίξει σύμφωνα με το ΔΝΤ το 10%. Η ανεργία που ήταν το 2019 17,3% ενδεχομένως να αγγίξει σύμφωνα με το ΔΝΤ το 22%. Το οικογενειακό εισόδημα αρκετών συνανθρώπων μας θα μειωθεί. Ο τουρισμός που συμβάλει περίπου στο 25-30% του ΑΕΠ έχει ήδη δεχτεί τεράστιο πλήγμα.
Κλάδοι και επαγγέλματα που έχουν πληγεί σε μεγάλο βαθμό είναι οι επιχειρήσεις εστίασης, ταξιδιωτικά γραφεία, αεροπορικές επιχειρήσεις, ξενοδοχεία, δραστηριότητες που σχετίζονται με τον πολιτισμό και τον αθλητισμό. Το λιανικό εμπόριο έχει υποστεί μεγάλο πλήγμα. Επιχειρήσεις που είχαν ήδη προβλήματα δεν θα μπορούν εύκολα να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.
Αντίθετα, κάποιες επιχειρήσεις όπως τα supermarkets, εταιρείες ταχυμεταφορών (courier) και κάποιες εταιρείες που δραστηριοποιούνται με ηλεκτρονικό εμπόριο (ανάλογα τον κλάδο) έχουν αυξήσει τις πωλήσεις τους μέσα στην κρίση της πανδημίας. Σε κάθε κρίση δημιουργούνται και ευκαιρίες».
-Ποιες συμβουλές θα δίνατε στον κόσμο και τι θα προτείνατε στις Διοικήσεις των ομάδων;
«Πρέπει να κάνουμε την αυτοκριτική μας, να δούμε τα λάθη μας και να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε τα όποια θετικά προέκυψαν από αυτή την περιπέτεια. Η ζωή μας θα είναι διαφορετική. Κάποιες από τις βασικές ανάγκες που είχαμε παλιότερα έχουν αλλάξει. Σκεφτείτε πόσο σημαντική είναι η ανάγκη για πρόσβαση στο διαδίκτυο ή για πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) τις μέρες που μείναμε σπίτι. Ο κόσμος πρέπει να ιεραρχήσει πάλι τις ανάγκες του και να προσπαθήσουμε να σκεφτούμε έξω από το κουτί.
Οι διοικήσεις και τα στελέχη των ομάδων πρέπει να είναι πολύ κοντά στους ανθρώπους μετά την πανδημία. Θα πρέπει να ενθαρρύνουν, να παρακινήσουν, να υποστηρίξουν και να υπάρχει εν συναίσθηση μεταξύ των μελών της ομάδας. Υλική στήριξη (οικονομική και παροχές) αλλά και ψυχολογική στήριξη. Σκεφτείτε πως οι παίκτες των ομάδων επηρεάζονται και από το περιβάλλον τους, για παράδειγμα αν κάποιο μέλος του στενού οικογενειακού περιβάλλοντος είχε προσβληθεί από τον ιό, αν υπήρχε απώλεια ή αν κάποιο μέλος έμεινε άνεργο, κ.α.
Ο προγραμματισμός, όπως ανέφερα, θα είναι αρκετά δύσκολος καθώς καμία πρόβλεψη δεν είναι ασφαλής. Δεν γνωρίζουμε το μέγεθος του προβλήματος και τις στρατηγικές που θα επιλέξει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της κρίσης στην οικονομία και στον αθλητισμό. Οι διοικήσεις των ομάδων δεν θα πρέπει να βασιστούν μόνο σε προηγούμενους στρατηγικούς σχεδιασμούς αλλά να εξετάσουν στρατηγικές και προϋπολογισμούς για κάθε σενάριο».
Για Παναχαϊκή, Προμηθέα, Απόλλωνα, ΝΟΠ , ΝΕΠ, χορηγούς και την αγορά της Πάτρας
Στην ερώτηση σε ποιο βαθμό η Πάτρα ως αγορά μπορεί να υποστηρίξει στην εποχή κορονοϊού τις ομάδες της ο Δρ. Αγγελος Δασκαλόπουλος ξεκαθάρισε ότι πρέπει να γίνει έρευνα για να δοθεί απάντηση με σαφήνεια λέγοντας χαρακτηριστικά: «Το ερώτημα αυτό οφείλει θα απαντηθεί, αφού πρώτα πραγματοποιηθεί σχετική έρευνα αγοράς. Αυτό που γνωρίζουμε όμως, είναι ότι από την ίδια αγορά θα πρέπει να στηριχθούν όλες οι ομάδες της Πάτρας. Στην περιφερειακή ενότητα Αχαΐας ο πληθυσμός είναι περίπου 310.000. Στον Δήμο της Πάτρας ο πληθυσμός είναι περίπου 214.000 σύμφωνα με την απογραφή του 2011.
Αυτοί όμως που στηρίζουν οικονομικά τις ομάδες της Πάτρας είναι αυτοί που αγοράζουν εισιτήρια ή αυτοί που δίνουν χορηγίες. Από επιστημονική έρευνα, δική μου και του Θύμιου Δραγώτη, Υπ. Διδάκτορα, που πραγματοποιήθηκε πέρυσι τέτοια εποχή το 42% των Ελλήνων φιλάθλων ποδοσφαίρου είχε μηνιαίο εισόδημα έως 700 ευρώ. Στην Πάτρα το ποσοστό που έχει εισόδημα έως 700 ευρώ είναι ελαφρώς υψηλότερο.
Κάθε ομάδα της πόλης έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για να προσελκύσει χορηγίες. Η Παναχαϊκή εξακολουθεί να είναι το μεγαλύτερο brand name και υποστηρίζεται από χιλιάδες φιλάθλους/οπαδούς της. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να προσελκύσει αρκετές χορηγίες παρά την κρίση. Ο Προμηθέας έχει το πλεονέκτημα ότι αγωνίζεται στην Α1 Εθνική και συμμετέχει σε Ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Εχει πραγματοποιήσει τεράστια άλματα και οι προσδοκίες δεν αφήνουν ανεπηρέαστους τους χορηγούς. Επιπροσθέτως, προσελκύει πιο εύκολα χορηγίες εκτός νομού λόγω των παραπάνω. Ο Απόλλων Πατρών μπορεί επίσης να προσελκύσει χορηγίες, αφού έχει το δικό του κοινό και ιστορία 95 ετών. Ο ΝΟΠ, με μεγάλη ιστορία και διακρίσεις, θα προσπαθήσει να πάρει ένα κομμάτι από την «πίτα». Το τελευταίο ισχύει και για την ΝΕΠ, που αγωνίζεται στην Α2 Εθνική πόλο, όπως και ο Ναυτικός Ομιλος Πατρών».
Ο Δρ. Αγγελος Δασκαλόπουλος αναφέρθηκε εκτενώς στην Παναχαϊκή και στο ερώτημα πόσο θα επηρεαστεί από την κρίση που θα δημιουργηθεί από τις συνθήκες της Πανδημίας ήταν ξεκάθαρος τονίζοντας: «Θα επηρεαστεί όπως όλες οι ομάδες της Κατηγορίας. Κάποιες ομάδες βέβαια θα επηρεαστούν περισσότερο και άλλες λιγότερο. Η Παναχαϊκή, που αγωνίζεται στη Superleague 2, μπορεί να βρεθεί τη νέα σεζόν ακόμα και στην 1η θέση στα εισιτήρια υπό κανονικές συνθήκες. Θα πρέπει να δούμε αν θα παρθούν μέτρα για παράδειγμα κεκλεισμένων των θυρών ή για τον συγχρωτισμό στα γήπεδα. Τα έσοδα από χορηγίες υποθέτουμε για όλες τις ομάδες ότι θα είναι μειωμένα.
Η Παναχαϊκή πρέπει με τις κατάλληλες στρατηγικές μάρκετινγκ να προσελκύσει χορηγίες όχι μόνο από την τοπική αγορά αλλά και Πανελλαδικά. Οφείλει να πρωταγωνιστεί εντός και εκτός γηπέδων. Η εκάστοτε διοίκηση της ομάδας οφείλει να έχει όραμα που να συνοδεύεται με στρατηγικό πλάνο που θα εκπληρώνει τους στόχους που έχει θέσει.
Ο προγραμματισμός στη «μετά κορωνοϊό» εποχή δεν είναι εύκολη υπόθεση αφού το εξωτερικό μάκρο- και μίκρο- περιβάλλον αλλάζει ραγδαία. Οι αλλαγές στο εξωτερικό μάκρο περιβάλλον (πολιτικό-νομικό, οικονομικό, κοινωνικό, τεχνολογικό, δημογραφικό) μιας ποδοσφαιρικής ομάδας είναι πολλές. Αλλαγές που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί ή που θα πραγματοποιηθούν είναι οι εξής: κυβερνητικές αποφάσεις με ΠΝΠ για αναστολή προπονήσεων, αγώνων, φορολογία των συμβολαίων ποδοσφαιριστών, εισόδημα των φιλάθλων, ανεργία φιλάθλων κ.α.
Τέλος, αλλαγές θα υπάρχουν και στο μίκρο- περιβάλλον της ομάδας όπου και εκεί θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Η διοίκηση θα πρέπει να δει τις μεταβολές που θα υπάρξουν στα συμβόλαια ποδοσφαιριστών της Ελληνικής αγοράς, αλλαγές στις χορηγίες, στους ανταγωνιστές (τυχόν αναδιάρθρωση), καθώς και στην καταναλωτική συμπεριφορά των φιλάθλων. Ευκαιρίες για την Παναχαϊκή πάντα θα υπάρχουν».
Στο Πανεπιστήμιο Πατρών
Ο Δρ. Aγγελος Δασκαλόπουλος έχει δηλώσει φίλαθλος της Παναχαϊκής, πηγαίνει συχνά στο γήπεδο και ανήκει στο Eκτακτο Διδακτικό Προσωπικό του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας και του Τμήματος Διοίκησης Τουρισμού του Πανεπιστημίου Πατρών.
Συνήθως στην Σκεπαστή
Δεν κρύβει το ενδιαφέρον του για την Παναχαϊκή ο Δρ. Αγγελος Δασκαλόπουλος. Συνήθως παρακολουθεί τα παιχνίδια της από την Σκεπαστή και συνηθίζει να τοποθετείται για θέματα της ομάδας στα social media.
Πηγή: Pelop.gr