Η ιταλική μάρκα επιστρέφει στο κορυφαίο μηχανοκίνητο σπορ και έτσι μπαίνουμε στη μηχανή του χρόνου για μια περιήγηση στο πολυτάραχο παρελθόν της.
Την Τετάρτη 29 Νοεμβρίου ανακοινώθηκε επίσημα η συμμετοχή της Alfa Romeo στην F1 για το 2018, μέσω της υπογραφής πολυετούς τεχνικής και εμπορικής συνεργασίας με την Sauber. Η ιταλική μάρκα όμως δεν είναι άγνωστη στην F1. Για την ακρίβεια, είχε θριαμβευτική συμμετοχή επί δεκαετίες, την εποχή της «αθωότητας» του αθλήματος.
Δεσπόζουσα δύναμη στους αγώνες προπολεμικά, η 158 της Alfa Romeo ήταν ακόμα ττο αυτοκίνητο που όλοι έπρεπε να νικήσουν όταν το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα ξεκίνησε το 1950. Στον πρώτο αγώνα στο Silverstone, ο Φαρίνα ήταν ο θριαμβευτής ενός χατ τρικ για την ιταλική μάρκα. Το αυτοκίνητο συνέχισε να κερδίζει κάθε αγώνα αυτή τη σεζόν, με τον Φαρίνα να κατακτά τον τίτλο αφήνοντας 2ο και 3ο τους ομόσταυλους Φάντζιο και Φανγκιόλι.
Με την 159, μια εξελιγμένη έκδοση της 158, η Alfa αποδείχθηκε και πάλι η κυρίαρχη δύναμη το 1951, παρά την αυξημένη απειλή από τη Ferrari. Αυτή τη φορά ήταν ο Χουάν Μανουέλ Φάντζιο που κέρδισε το πρωτάθλημα των οδηγών μετά τη της νίκη του στον τελευταίο αγώνα της σεζόν στην Ισπανία.
Η πολυτάραχη σχέση της Alfa με την F1 ξεκινάει. Στα τέλη του 1951, λόγω προβλημάτων χρηματοδότησης, το εργοστάσιο αποχωρεί και ήσσονος σημασίας ομάδες μένουν να εκπροσωπούν την Alfa με περιορισμένη επιτυχία. Στην εικόνα, ο Μουσινέλο οδηγεί μια De Tomaso με κινητήρα Α.R. στη Monza το 1961.
Η Alfa Romeo έκανε μια σύντομη επιστροφή στη F1 στις αρχές της δεκαετίας του ’70 ως προμηθευτής κινητήρων. Ο Αντρέα ντε Άνταμιτς αγωνίστηκε με έναν V8 της Alfa στην McLaren το 1970. Χωρίς όμως αξιοσημείωτα αποτελέσματα.
Για το 1976, ο ιδιοκτήτης της Brabham Μπέρνι Έκλεστοουν έκανε συμφωνία για την προμήθεια κινητήρων της Alfa. Αν και ισχυροί, ήταν βαρείς και αναξιόπιστοι. Στην εικόνα οι Ρέουτεμαν και Πέις στη Νότια Αφρική, πριν εγκαταλείψουν τον αγώνα με πρόβλημα στον κινητήρα.
Στο Grand Prix της Αργεντινής του 1977, ο Πέις με την Brabham διεκδίκησε το πρώτο τερματισμό στο βάθρο για μονοθέσιο με κινητήρα Alfa Romeo μετά από 26 χρόνια. Αργότερα εκείνη τη χρονιά στο Μονακό, ο Τζον Γουάτσον θα πετύχαινε την πρώτη pole με κινητήρα της ιταλικής μάρκας.
Η Alfa Romeo οδήγησε τη Brabham σε δύο νίκες το 1978, συμπεριλαμβανομένης της περιβόητης νίκης της Λάουντα στη Σουηδία με το αμφιλεγόμενο Brabham BT46B «Fan Car». Ένας τεράστιος ανεμιστήρας στο πίσω μέρος, αποτέλεσε την πρώτη απόπειρα να δημιουργηθεί κάθετη αεροδυναμική δύναμη σε αγωνιστικό αυτοκίνητο.
Η Alfa Romeo επέστρεψε στην F1 ως εργοστασιακή ομάδα μέσα στο 1979, με τους Ιταλούς Τζιακομέλι (στην εικόνα ) και Μπραμπίλια. Σε πέντε αγώνες, το καλύτερο αποτέλεσμα ήταν μια 12η θέση.
Η Alfa Romeo είχε τον παγκόσμιο πρωταθλητή του 1978 Μάριο Αντρέτι στην ομάδα της για το 1981, αλλά ο Αμερικανός είχε συνεχείς ατυχίες από την αναξιοπιστία της 179C. Η ομάδα επέστρεψε τελικά στο βάθρο για πρώτη φορά από το 1951, όχι με τον Αντρέτι αλλά με τον Τζιακομέλι να τερμάτισε την τρίτη θέση στον τελευταίο αγώνα της σεζόν στο Λας Βέγκας.
Ο Αντρέα ντε Τσέζαρις κατάφερε την τελευταία pole position για την Alfa στο Long Beach το 1982. Ο ταχύτατος αλλά συχνά απερίσκεπτος Ιταλός θα κέρδιζε επίσηςτην τρίτη θέση στο Μονακό πριν βρεθεί δύο φορές στο βάθρο το 1983, με την Alfa να βρίσκεται έκτη στην κατάταξη των κατασκευαστών.
Τα turbo κυριαρχούν πλέον στην F1 και η Alfa προσαρμόζεται αλλά ο κινητήρας της καταναλώνει υπερβολικό καύσιμο. το 1984, με τον κινητήρα της να αποδεικνύεται εξαιρετικά διψασμένος. Το 1984 ο Πατρέζε (αριστερά) κατάφερε τον τελευταίο τερματισμό στο βάθρο για την ιταλική μάρκα, στον αγώνα της Monza. Στον ίδιο αγώνα, ο συναθλητής του Έντι Τσίβερ έμεινε από βενζίνη. Με τη λήξη της επόμενης σεζόν, το 1985, η Alfa ως εργοστασιακή ομάδα, αποχωρεί από την F1.
Η Osella είναι πλέον, μετά το 1985, η μοναδική ομάδα με κινητήρες Alfa Romeo. Ο τελευταίος αγώνας για κινητήρα Alfa ήταν στην Ιαπωνία το 1987, όταν ο Άλεξ Κάφι με Osella έμεινε μάλιστα από καύσιμα.
Με τη Ferrari και την Alfa Romeo να μοιράζονται την ίδια διοίκηση, η επωνυμία της δεύτερης εμφανίστηκε στα μονοθέσια της πρώτης τα τελευταία χρόνια. Πλέον όμως, από το 2018, η Alfa Romeo θα έχει το δικό της μονοθέσιο.