Tο Καρναβάλι της Πάτρας αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ετήσιους θεσμούς πανελλαδικά
και έθιμο με ιστορία σχεδόν δύο αιώνων. Ως πολιτισμικό γεγονός χαρακτηρίζεται μοναδικό χάρη
στη μεγάλη του εμβέλεια και διάρκεια, τον μεγάλο αριθμό εκδηλώσεων, τον μεγάλο αριθμό
συμμετεχόντων και τον πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών στην πόλη το τελευταίο τριήμερο.
Αποτελεί μία πολύ ιδιαίτερη γιορτή για τους κατοίκους της Πάτρας, που γεννήθηκε από τους
ίδιους, και οι ίδιοι είναι αυτοί που διαμορφώσαν και διαμορφώνουν ακόμα τα κυριότερα
χαρακτηριστικά του.
Ο όμιλος Plusmedia, η εφημερίδα ΝΕΟΛΟΓΟΣ, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος και το
Επιμελητήριο Αχαΐας συνδιοργανώνουν Ημερίδα με θέμα «Το Καρναβάλι της Ελλάδας – Η
Πάτρα σχεδιάζει το αύριο», την Παρασκευή 26 Απρίλιου και ώρα 17.30 -22.00 στο Ξενοδοχείο
Βυζαντινό. Οι εργασίες της ημερίδας στοχεύουν στην έναρξη συζητήσεων και στη διερεύνηση
προτάσεων για τον σχεδιασμό του μέλλοντος, με αφορμή τις εξελίξεις της σύγχρονης εποχής.
Στην Πάτρα τα τελευταία χρόνια έχουν διατυπωθεί πολλοί προβληματισμοί για την εξέλιξη του
θεσμού στη σύγχρονη εποχή. Από τον εσωτερικό σχεδιασμό του, την υποστήριξη του πολιτιστικού
και πολιτισμικού παραγόμενού, την προστασία και καλλιέργεια της παράδοσης και της τέχνης του,
την δημιουργική βιομηχανία και την οικονομική αλυσίδα του, έως τον σχεδιασμό πόλης, την
στρατηγική εξωτερίκευσης και το μάρκετινγκ. Στον απόηχο του Καρναβαλιού του 2024, και με
αφορμή τις ταχύτατες εξελίξεις της εποχής, καθώς και των μεθόδων-εργαλείων που αυτή επιβάλει,
φορείς, πολίτες, επαγγελματίες και καρναβαλιστές διαπιστώνουν την ανάγκη οργανωμένου και
πολυπλεύρου σχεδιασμού για τον μεγάλο αυτό θεσμό της πόλης.
ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Το Καρναβάλι της Πάτρας ανέκαθεν είχε πολλές όψεις, καθώς ο καθένας μπορεί εκφράζεται με τον
τρόπο που επιθυμεί. Λαϊκά γλέντια στις γειτονίες ή αστικοί χοροί παλαιότερα, καλλιτεχνικά
πληρώματα ή υπαίθρια party σήμερα… Δεν είναι εύκολο να το ορίσεις ή να το περιορίσεις… Γύρω
από το Καρναβάλι διαμορφώνονταν και διαμορφώνονται κοινότητες καρναβαλιστών που, είτε
επίσημα είτε ανεπίσημα, με τη συμμετοχή τους και τις παρεμβάσεις τους, έπαιζαν σημαντικό ρόλο
στην εξέλιξή του θεσμού. Ωστόσο στη νεότερη ιστορία του, την επίσημη ευθύνη διαχείρισης αυτού
του πολυμορφικού θεσμού έχει ο Δήμος.
Το Καρναβάλι της Πάτρας με τα χρόνια εξελίχθηκε σε ένα σημαντικό τουριστικό πόλο για
την περιοχή, ενδεχομένως και τον μοναδικό στο μέγεθός του, και παράλληλα αποτελεί την
σημαντικότερη οικονομική αλυσίδα της πόλης. Το λαϊκό έθιμο έχει μετατραπεί πλέον σε έναν
σημαντικό πυλώνα της τοπική οικονομίας, με αποτέλεσμα η οργάνωση του να αφορά σχεδόν
όλους τους πολίτες όπως και πολλούς επαγγελματικούς κλάδους του εμπορίου και των υπηρεσιών
κυρίως.
Παράλληλα διαπιστώνουμε πως η σημερινή εποχή επιβάλει νέους όρους στην διαχείριση
και τον σχεδιασμό αυτών των γεγονότων. Η επικοινωνία και το μάρκετινγκ, από την μία μεριά, η
οργάνωση και η ποιότητα των υπηρεσιών από την άλλη, παίζουν πολύ σημαντικό ρολό στην
προβολή κάθε θεσμού και στην προσέλκυση του ποιοτικού τουρισμού σε όλη την διάρκεια της
Καρναβαλικής περιόδου, όποτε και ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Παρατηρούμε άλλωστε,
πώς πολλές είναι οι ελληνικές πόλεις που ψάχνουν να δημιουργήσουν τέτοιου είδους θεσμούς,
προκειμένου να χτίσουν ένα νέο και ελκυστικό τουριστικό προφίλ για τον τόπο τους. Ειδικά φέτος
καταγράφηκαν πολλοί αναδυόμενοι τουριστικοί πόλοι έλξης, που εντοπίζονται κυρίως στα νησιά
της Περιφέρειας και σε ιστορικούς τόπους.
Προκειμένου να συζητηθούν τέτοιου είδους θέματα μελλοντικού σχεδιασμού του Πατρινού
Καρναβαλιού, προσκαλούνται στην Ημερίδα οι αυτοδιοίκητοί φορείς της πόλης που σχετίζονται
με τον σχεδιασμό του θεσμού, πολιτικοί εκπρόσωποι, εκπρόσωποι της καρναβαλικής κοινότητας,
εκπρόσωποι των επαγγελματικών συλλόγων και εκπρόσωποι της επιστημονικής κοινότητας
σχετικοί με θέματα λαογραφίας, επικοινωνίας και πολιτιστικής διαχείρισης, οικονομίας και
marketing.
Οι θεματικές ενότητες θα αφορούν αποκλειστικά προτάσεις μελλοντικού σχεδιασμού στα
εκάστοτε πεδία που απαιτεί η διοργάνωση όπως η πολιτική διαχείριση, η εξωστρέφεια και
προβολή, ο τουρισμός, ο σχεδιασμός και οι επαγγελματικοί κλάδοι.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
- ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ – Έναρξη
- ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
- MARKETING – ΠΡΟΒΟΛΗ – ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
- ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ
- ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ